La crisi de la COVID-19 duplica el turisme nacional al Maresme

dimecres 10 febrer 2021

La crisi de la COVID-19 duplica el turisme nacional al Maresme

• El turisme de proximitat s’imposa durant el 2020 al Maresme.
• El percentatge de turisme estranger ha disminuït gairebé un 43%.

Durant l’any 2020, el principal mercat emissor de turistes a la comarca del Maresme va ser l’espanyol, amb un 83,1% del turisme total, segons l’Informe d’ocupació d’allotjaments turístics de la província de Barcelona Tourism Data System, realitzat pel LABturisme de la Diputació de Barcelona amb la col·laboració del Consorci de Promoció Turística Costa de Barcelona – Maresme i l’Observatori del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat.

Aquesta xifra duplica les dades de l’any 2019, on el turisme espanyol va representar un 40,3%. La crisi sanitària ha promogut que els turistes preferissin viatjar pel seu mateix territori. Dins del turisme nacional, destaca el nombre de viatgers catalans: suposa un 87,2% del total. El gran volum de visitants al Maresme prové, per tant, de Catalunya, generant una gran mobilitat dins del territori. Això denota que els turistes van preferir anar de vacances a un municipi proper.

El percentatge de turisme estranger ha baixat del 59,7% del 2019 al 16,8% al 2020, fet motivat pel tancament de les fronteres d’alguns països. L’encapçala França com a mercat emissor, un país molt proper també a la nostra zona.

L’informe mostra que l’agost va ser el mes amb més pernoctacions, arribant a superar les 500.000. Tot i així, no es va arribar a ocupar el total de places ofertades: més d’1,5 milions en el conjunt de la comarca. Tampoc es va arribar a oferir el total de places de les que disposa el Maresme, alguns hotels van decidir no obrir les seves portes.

De l’informe es desprèn que el preu mig de venda d’una habitació doble d’hotel va pujar lleugerament entre els mesos de juny i agost, amb un preu mig de 75 euros. D’agost a setembre va disminuir considerablement, gairebé fins als 50 euros. Entre els mesos de setembre i desembre, el preu es va mantenir força estable tot i anar a la baixa.

Els hotels i els càmpings van arribar a tenir la meitat de les places ocupades a l’agost, el mes amb més activitat. Millors dades va aconseguir el turisme rural, que va arribar al 60% d’ocupació. La resta de mesos, la taxa d’ocupació va ser més baixa.

La valoració que fan els propietaris dels hotels de l’ocupació i de la marxa del seu negoci és negativa, ja que ha disminuït notablement en comparació amb l’any passat. Concretament, han passat de puntuar els dos indicadors amb més d’un 7 a un 3,45.

Els càmpings i els allotjaments de turisme rural fan una millor valoració (més d’un 4, davant del 6 que li atorgaven al 2019), tot i que també és baixa.

En general, s’observa una disminució del turisme provocada per la crisi sanitària de la COVID-19, tot i que el turisme de proximitat va mantenir-se.

Comparteix